Biblioteca

Seja um dos 14 apoiadores do Ludopédio e faça parte desse time! APOIAR AGORA
ISSN 2178-9010

Perceptions of football and fans of female footballers: metaphor analysis study

Número

n. 9

Ano

2023

Volume

v. 14

Páginas

p.14992-15003

Arquivos

Resumo

Este estudo tem como objetivo investigar as metáforas de como as jogadoras de futebol percebem os conceitos de Futebol e Torcida. O estudo empregou o delineamento fenomenológico, uma das técnicas de pesquisa qualitativa. O grupo de estudo da pesquisa foi composto por 122 jogadoras de futebol feminino. Jogadoras de futebol, “Futebol é como ……. Porque ……” e “Os fãs são como ……. Porque……” foram solicitados a completar as frases, e os dados foram obtidos.Os dados obtidos foram analisados por meio da análise de conteúdo de dados qualitativos, e expressões semelhantes foram agrupadas sob o nome de categoria “Entretenimento/Prazer, Necessidade Básica/Fonte de Vida, Apoio/Diretivo, Saúde, Emoção, Objetivação e Outro”. O maior número de metáforas produzidas pelas jogadoras de futebol sobre o conceito de “Futebol” foi “Necessidade Básica/Fonte de Vida” (36,88%), e as metáforas relacionadas ao conceito de “Torcedor” foram “Apoiadoras/Diretivas “(50,81%) categoria.

Palavras-chave: Futebol. Torcedores. Jogadora de Futebol. Metáfora.

Abstract

This study aims to investigate the metaphors of how female football players perceive the concepts of Football and Fans. The study employed phenomenology design, one of the qualitative research techniques. The study group of the research consisted of 122 female football players. Female footballers, “Football is like ……. Because ……” and “Fans are like ……. Because……” were asked to complete the sentences, and the data were obtained. The data obtained were analyzed using qualitative data content analysis, and similar expressions were grouped under the category name “Entertainment/Pleasure, Basic Need/Life Source, Supportive/Directive, Health, Emotion, Objectification and Other”. The highest number of metaphors produced by female football players about the concept of “Football” was “Basic Need/Source of Life” (36.88%), and the metaphors related to the concept of “Fan” were found to be “Supporting/Directive” (50,81%) category.

 

Referência

YıLMAZ, Ozan; DERYAHANOGLU, Gamze; SU, Nihan. Perceptions of football and fans of female footballers: metaphor analysis study. GeSec - Revista de Gestão e Secretariado. São Paulo, v. 14, n. 9, p.14992-15003, 2023.